érvelési stratégiák 4. — azt mondta a csernus is

Meszlényi Attilának, hálásan rajongva

A következő érvelési hiba igen gyakori a hétköznapi társalgásokban, anyósunk intelmeiben és az újságcikkekben: az érv nem valódi, hanem arra hivatkozik az illető, hogy valaki, aki okos, híres, tekintélyes, azt mondja.

Ez igaz, hiszen X. Y. szerint így van.

Ha emberünk ezt nem automatikusan csinálná, hanem megvizsgálná az érvelését közelről, azt látná, hogy tulajdonképpen azt gondolja, hogy mivel már átgondolták előtte, az úgy is van, és ezt a másiknak is el kell fogadnia, hiszen aki átgondolta, nem akárki. Puzsér Róberttel már csak nem fog vitatkozni! És minél közismertebb a tekintélyszemély, minél több szó esik róla a médiában, annál hitelesebb, noha némelyikük inkább a cirkuszművészet jelesei közé sorolandó, orra piros, cipője orra gömbölyű.

Folyton keressük a Másokat, akik átlátják, megmondják, kijelölik nekünk, helyettünk. A nők különösen, örök kételyek között hányódásra szocializálódván. Önkéntelenül sajátítottuk el és használjuk mások fogalmait, véleményét, vagy kissé át is értelmeztük, és továbbadjuk. Ott a mankó a hónunk alatt, hogy amerikai tudósok, meg Orbán Viktor meg Feldmár András. Átvesszük a kifejezéseiket, terminusaikat, vagy akár felolvassuk az előadásunk elején, mert tetszik az idézet, és nem vesszük észre, hol a határ, mikortól ütközik az, amit nélkülük gondolnánk a világról, azzal, amit ők mondanak, a híresek, okosak.

Nem vesszük észre az érvelési hibát, mert megspóroljuk az önálló gondolkodást, mindenhez hozzá akarunk szólni, és a “nagyon tetszett nekem ez a gondolat” és a “nekem lövésem nincs, de nem is érdekel” között nem éles a határ.

E hajlamunkból jól élnek az összeesküvéselméletek kiagyalói, a szektavezérek, az érzelmi politizálás képviselői. Amit ők mondanak, az mindig harsány, megdöbbentő, arra harap a nép: az igazi igazságra, és ugyanúgy mindenféle kutatókra meg történészekre hivatkoznak, miközben az igazság csendes és bonyolult, ritkán dicső, és sosem koncepciózus. Ne tévesszen meg minket, hogy például a finnugor nyelvrokonság kritikusai, egyes alternatív gyógymódok propagálói vagy a holokauszt tagadói a hivatalos tekintélyeket, tudósokat durván inszinuálják, mondván, ők le vannak fizetve, különböző érdekek vezetik őket. Mert az igazság az elhallgattatott, sokat szenvedett, az intézményes tudományból kiátkozott vagy oda be sem engedett, külön bejáratú tekintélyszemélyeknél van, akik minél többet üldöztettek, annál hitelesebbek, és általában vicces a nevük.

Fontos, kissé vissszhangtalan írásom az összeesküvéselméletekről: elhallgatják az igazságot.

Mégis, egy kicsit gúnyosan emlegetjük, hogy megmondóemberek meg véleményvezérek. Talán a félelem jele ez, a félelemé a borzalmas tehertől, hogy nekünk kéne gondolkodni, elemzően látni a világot, sok munkával, éberséggel, sokfelé tekintve, mindenben dönteni, választani. Félünk is tőlük, irigyeljük is azokat, akik ezt — akár csak látszólag — megteszik. Könnyen a bűvkörükbe kerülünk, lelkesedünk, aztán talán, ha nem pont úgy vagy egyáltalán nem is adtak választ a mi kérdéseinkre, vagy ha nem olyanok élőben, mint amilyeneknek képzeltük őket, haragszunk is rájuk. Lehet, hogy szerencsésebb a hűvös távolságtartás azokkal szemben, akiknek nagyon markáns a véleményük?

Azért is lehet ennek az érvtípusnak ekkora sikere, mert szinte mindenki belesimul ebbe a kényelembe — nevezhetjük gondolati restségnek is. Az olyan emberekkel, akik mindent megkérdőjeleznek, örökké egyéni megoldásokat keresnek, és ezt nem is titkolják, a többiek nem szeretnek együtt dolgozni, furcsálkodva tekintenek rájuk. Vannak bizonyos szokások, amelyeket el kell fogadnunk, tekintélyszemélyek, akiket nem szabad vitatnunk, és tabuk, amelyeket tiszteletben illik tartanunk. Ezeket a közösség hagyja jóvá, és értékük, egyediségük megőrzése érdekében az örök kétkedőket, az egyénieskedő forradalmárokat számos eszközzel szankcionálja, olykor elmegyógyintézetbe is zárja.

Aztán meg nagy erők működnek a mi világukban, profi, jól szervezett erők, hogy mindenki hasonlóan gondolja, és csak néhány vezérürü legyen. A rendszer azt kéri, ne kérdőjelezzük meg, hogy kell az a kocsi, és megéri huszonöt évre eladósodni, ki a jó író, meg hogy a bifidusz aktiválisz a bélfalunkat védi: a “mindenkinek van”, az “így szokás” éppoly tekintélyre való hivatkozás, mint a fentiek, csak a különbözéstől való elemi félelmünk is megjelenik benne.

Van ennek még burkoltabb változata, amikor szintén irreleváns referenciái vannak a beszélgetőpartnerünknek: “haverom kint élt Amerikában, ő mesélte” — löki a sztorikat, és akkor az úgy van, az egyéni és másodkézből való tapasztalat világmagyarázattá jegecesedik, és Amerika megvan ától cettig. Meg “olyan jó novellákat ír, hogy már be is küldte az Élet és Irodalomba”, valamint ” a tesóm ismeri a pénzügyminiszter sofőrjét, ő mesélte”, és “nagyanyám is meggyógyult a mellrákjából, te is meg fogsz”, de ezekről már írtam a móricka-világkép című bejegyzésben, csak nem tettem közzé, mert nem és nem akar elkészülni, vagyis kész van, de nem elég jó.

15 thoughts on “érvelési stratégiák 4. — azt mondta a csernus is

  1. A biztonságot keresem ezzel, a más véleményébe belesimulással. Bizony, rajtakapom ám magam.
    A dolgok olyan képlékenyek, attól függ minden, hogy milyen oldalról világítjuk meg. Az ember ösztönösen vágyik a megfoghatóra, a biztosra, arra, hogy ez szilárd, erre építhetek. Megszállottan keresünk egy biztos vonalat, amin haladhatunk, akkor is, ha az a vonal csak egy semmi fölé feszített kötél.
    Talán a belső biztosság hiányzik. Az, hogy igenis reális a világképem, hogy igenis, bízhatok a gondolataimban, az ítéletemben, a logikámban.

    Kedvelés

  2. en szoban, szemelyes, IRL kapcsolatban nem tartom nagyon problemasnak ezt, vagyis el tudom viselni, viszonylag keves. van egy rokonunk, aki szerint az a tuti, ami svajcban van, megszoktuk tole. de a neten, kulonosen a FB-n, mindenki ezt tolja, remesen irritalo, es hazug.

    Kedvelés

    • Én becsülöm Csernust, a nyíltságot, szókimondást, de elveri a nőkön a port ezzel, hogy csak rajtuk múlik, és milyen hülyék, hogy hagynak magukból lábtörlőt csinálni, holott súlyos szankciók érik az olyan nőket, akik nem hagyják (például leélhetik az életüket magányosan). És rémületesen nem tud írni. Itt most csak jelképe annak, hogy valaki kimondja helyettünk a tutit, és tőle elfogadjuk.

      Kedvelés

      • Na igen, sőt ő bevallottan erre építi a terápiáját, hogy aki egyáltalán már bejut hozzá, a nagy Csernushoz, az már ettől a megtiszteltetéstől meg kell hogy gyógyuljon.
        Gondolom nem sokat vacakol a fogalmazással, spontán az írásban, ahogy a beszédben is. Engem inkább az lepett meg, hogy mennyire bénán és bizonytalanul olvassa fel a saját irományát, ugyanazt, amit csípőből lehengerlően adna elő.

        Kedvelés

      • Azért a Csernus a férfiakon is elveri a port , “mert azért ilyen papucsok és nem férfiak, mert nincs semmi erejük és képük saját magukról, ők tehetnek a hibáik okairól”. És ezért ebben én sok igazságot látok, hogy a elkövetett hibáink, és bűneink mögött saját vélt elvárásainkban rejlenek. Nemtől függetlenül.

        Kedvelés

      • Rémületesen nem tud ő semmit. Szánalmas figura, szegény, a modorosságánál meg a képernyőképtelenségénél már csak az a szánni valóbb, hogy a gyakorlati vizsgákon sorra megbukik. És részegen vezet, mert ő a valaki, de ez mellékszál.

        Én kérek elnézést.

        Kedvelés

      • csernus nem szánalmas. vszleg eredményes szakember. a függők szemét módon minden gyengeséget kijátszanak, a szakemberekét is. a volt élettársam szerfüggő. azért nem olvasta el csernust, mert értelmiséginek tartja magát, csernus pedig triviálisan, agresszíven ír, ami nem fér össze (saját értelmezésében) az írott szóval. (ugye, ez is milyen jó kibúvó?)
        ugyanolyan keményen ír a férfiakról (a “puha pöcs” kifejezés az ő tollából származik), mint nőkről (“fejőstehén”). nem áll jogában senkinek megkérdőjelezni szakmai érdemeit.
        ezzel együtt elismerem, rosszul ír és hiú. de bevállalja magát.

        Kedvelés

      • Én voltam nála, kivártam a soromat szépen. Nem tudom, h mással milyen, de az biztos, hogy amikor kijöttem tőle, hoztam egy döntést. Itt és most vége ennek a bántalmazó házasságnak. Lesz ami lesz, de én lépek…….

        Kedvelés

  3. Visszajelzés: keserű vagy | csak az olvassa

  4. Gondolati restség, ez a szókapcsolat fogott meg. Nyilván elég fárasztó dolog mindig mindent mérlegelni. Folyamatosan trenírozni és készenlétben tartani a józan eszünket. Olyan könnyű lenne találni valakit, aki biztosra mondja a tutit, és nekünk már nem kellene gondolkodni rajta. Ha valaki kigondolja helyettünk előre, és nekünk csak követnünk kell a szavait mint a szentírást. Emiatt a mentalítás miatt olyan népszerűek a különböző vallások, de a flájlédi is ugyanebből profitál. Hiszen ha mindent úgy csinálunk, ahogy az az Okos megmondta, akkor gurul a szekér, és nyugodtan nézhetjük este, de már délután is a tévét! 🙂
    Egy sztori arról, hogy a gondolati restség milyen méreteket ölthet:
    Nálunk járt egy rokon, és a szőnyegen szétszóródott játékokat kezdte összepakolni. Ez történetesen olyan játék volt, hogy különböző formájú műanyagdarabokat a nekik megfelelő lyukakba kell dugdozni. Ismeri mindenki, ezer-tizenegy variációja létezik.
    Nem beszélgettünk közben, tehát nem vontam el a rokon figyelmét, mégis arra kaptam fel a fejem, hogy már a második műanyag cuccot próbálgatja végig egyesével a csillag, virág és háromszög negatív formáin, mindkettőnél utolsóként találva meg a helyes lyukat.
    Ez a rokon felnőtt ember, és nem él semmilyen fogyatékkal. Egyszerűen lusta volt ez a bonyolult dolgot végiggondolni. Hogy is várhatnám el tőle, hogy megkérdőjelezze a Blikk valamelyik cikkét, nemhogy a gyermekorvos lázcsillapításra tett javaslatát!

    Kedvelés

  5. “az igazság csendes és bonyolult, ritkán dicső, és sosem koncepciózus” – a fejemből vetted ki és gyúrtad szóvá. tök jó. illetve pártatlan és kiábrándítóan illúziómentes, ettől érdekes és annyira méltó a figyelmünkre.

    Kedvelés

  6. Sajnálatos módon amit észrevettem, hogy az emberekből kihalt vagy kezd kihalni ( fáradság, lustaság, nemtörődömség miatt ) a mérlegelés. A serpenyőnek az egyik oldalára kapnak, tesznek, amit elfogadna, és meg sem fordul az eszükben, hogy mi van, vagy mi lehet másik oldalon s csak utána döntsenek, hogy merre dől a mérleg nyelve

    Kedvelés

  7. Visszajelzés: érvelési stratégiák 6.: itt vagyok például én — avagy a tanult tehetetlenség | csak az olvassa

  8. Visszajelzés: nem tudom, feltűnt-e | csak az olvassa

csak okos-jóindulatú írhat ide

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .