transz

Amikor másodszor álltam sorba két és fél órát a Mephistóra — Balázs elegánsan csak egyet –, és akkor is hiába (nagyon rossz volt, hogy így három hét alatt megnégyszereződött azoknak az előadásoknak a száma, amelyekre nem jutottam be életemben*, pedig felkészítettem magam jó előre, hogy nem sikerül, utólag pedig hálás is vagyok: jobb volt az utolsót látni, az színháztörténet volt), nos, akkor elmentünk, nem, ezúttal nem épphogy-medium bélszínt enni sillerrel (rozét akartak hozni!), hanem a Művész moziba, pestiesen.

Ez június 11-én történt, másnap Kolozsvárra mentünk. Kérdeztük a jegypénztárost, mit ajánl (mindjárt az előtt, hogy megpróbáltuk meggyőzni: én nyugdíjas vagyok egyébként) (tényleg az vagyok, nyugdíjszelvényem is van, vasúti kedvezmény, minden) (özvegyi), és pont fél kilenckor volt a Transz, amiről akkor még nem tudtuk, hogy Danny Boyle új filmje, aki a Sekély sírhantot meg a Trainspottingot rendezte, és még a forgatókönyvíró is ugyanaz, John Hodge (ezúttal Joe Ahearne-nel).

Nem fogok írni a filmről, nézzétek meg. De annyit igen, hogy nagyon érdekes, egyenként is felkavaróan izgalmas világok találkoznak benne, valamint dermesztő benne Vincent Cassel (első sikerét, az 1993-as francia A gyűlöletet épp most néztem meg, micsoda arca lett azóta!), és óriási a feszültség, kiszámíthatatlan fordulatokkal — tényleg thrillernéző legyen a talpán, aki sejti, hová fut a történet. Nem nézek elég filmet, s ha igen, rég nem ilyen ingerlöketet (hanem ún. művészfilmet), semmi zsibogó cselekmény — el is szokott tőle az agyam, ezért elképesztő a hatás, mint… ezt a hasonlatot most nem írom le. Nagyon szórakoztat is egyébként, eszméletlen szép nővel, igen, szex is van, és csodálatos képekkel, elementárisan kiragad a hétköznapokból, a többszörös csavaros sztori és az akciófilm-allúziók, -paródiaelemek, a befejezés meg fejtörésre kényszerítenek, fokozott éberségre.

Letarol a meztelen húsomig. És kijövet furcsa, hogy áll még a világ, és ugyanolyan az Oktogon és a villamos. És ugyanaz a rémület hullámzik bennem, a minden hedonizmuson túl aszketikus lényemben, mint repülőn ülve: ezt nem lehet, ez istenkísértés. Meg amit a firenzei dómban éreztem: ez pazarlás, bűnös hivalkodás, ennek semmi köze Krisztushoz, ebből baj lesz. (A reimsi katedrális szikár monumentalitásában viszont ott van Isten.) Lenyűgöző a film, tényleg. De az jutott eszembe, hogy nyolctól négyig, kilenctől ötig úgy lehet tömegesen bent tartani a jól működő humán robotokat a sírnivalóan lélektelen irodáikban, hogy ezt kapják a szabadidejükben, ezt a véresen profi sokkot, meg háromdimenziós vircsaftot, meg harsány show-kat, agyromboló zenét, drogot és extrémsportot. Hogy ezt is a rendszer csinálja: nem normális, amit ki kell bírni a hétköznapokban, nincs érintés és idő és valódi emberi harmónia, és ezért mesterséges sokk a feledés is, erre kell az efféle film, erre van kitalálva, ellenpontnak.

De ezt nem lehet büntetlenül csinálni az emberi elme finom áramköreivel, a szív csendes átéléseivel, neuronjai tempójával. Baltával a tojáshéjat: ennek a fajta élménynek semmi köze a bagoly szárnyának suhogásához és a finom szövegtrükk felismeréséhez, meg a csúcsfényhez a csendéleten, a csendes katarzisokhoz, az affélékhez, amiért nekem annyira kell a kultúra — tudom, hogy ez rémesen sznobul hangzik, és ti sokkal jobban szeretitek, amikor úgy belemegyek a mindenségbe szügyig a bejegyzésekben, és messzire fröccsen a leve, mint amikor arról írok, hogy nem dohányzom, nem autózom, nincs tévém és mosogatógépem, és baj lesz, de ez is én vagyok, a mélyben ez vagyok én: aki óvatosságra int, és akit riadóztat, hogy valami akarva van (manipuláció). Ne feledjük: ez is egy fél-művészfilm, legalábbis nem hollywoodi, bár sok tekintetben pontosan az. Chaplin infarktust kapott volna a nézőtéren a második percben. Mivé lettünk? És mivé lesz az a nemzedék, amelyiknek rendszeres és normális igénye a tökéletesen mesterséges illúzió? És ez most egy filmajánló volt.

* 2006 körül: Üvegcipő, Örkény

2013. május–június: Hazafit nekünk, Mephisto (kétszer), Nemzeti

16 thoughts on “transz

  1. Persze nem mozi, de kedvet csináltál hozzá, már töltöm is, megnézzük. A gyűlöletet nagyon szerettem, egyetem alatt vezettem róla egy kerekasztalt egy nemzetközi pszichológushallgatói konferencián.

    Kedvelés

  2. És ne felejtsük el, hogy Danny Boyle rendezte az Oscar-díjas Gettómilliomost is! Ez a pasi tud valamit.
    Pont abban a (életem első és utolsó példánya) Marie Claire-ben olvastam a filmajánlót, amiben rólad is írtak (Kiteljesedés). James McAvoy az egyik kedvenc színészem egyébként.

    A görbe filmajánló minden sorával egyet tudok érteni. Nekem az volt hasonló élmény, mikor sok év – angoltanulás céljából történő – Sherlock Holmes-novella olvasása után, a klasszikus Jeremy Brett-es sorozat végignézése után megnéztem a Guy Richie-féle Sherlock Holmest, moziban. Úgy jöttem ki, hogy szuperhősnek éreztem magam, széleseket és nagyokat léptem, míg hazaértem, és nagyon fel voltam dobva. Profinak tartottam, oda meg vissza voltam tőle. És olyan hamar elmúlt, hogy csak na. Amíg a régebbi sorozatot akárhányszor meg bírom nézni, még egyszer sem fogott el a kísértés, hogy az akciósat is újranézzem. Jött a második része, azt is láttam, de azt se kívánom újra. Sokk az agyamnak, sokk a szememnek.
    És eszembe jut a régi Cirkogejzírben látott Oblomov, A kert, meg még mittudomén milyen lila művészfilmek. Fotelben elterpeszkedve, semmi popcorn, szép, lassú filmek. Örök nosztalgia.

    Kedvelés

  3. Észrevettem már én is magamon, hogy az ingerküszöböm mennyire alacsony. Hogy az utóbbi 1-2 évben alacsonyabb lett. Nem csoda, eljöttünk a pörgős helyről a faluba. Sokkal kevesebb inger ér, nem is értem, hogy költözéskor, meg még utána jópár hónapig hogy tudtam a pályán 140-nel repeszteni. A filmek terén is alacsonyabbra szállt ez a szint, de nem is kívánok olyat nézni ami sokkol. Régebben sem szerettem az ilyen típusú filmeket, de jobban viseltem. Nem, nem öregszem, hanem finomodom. Szerintem. Vagy csak válogatós lettem…? Mindegy, élvezem nagyon 😀

    Kedvelés

  4. Vincent Cassel a Visszafordíthatatlan óta plátói szerelmem. Pedig azután a film után fontolgattam egy félórát, hogy hányjak-e avagy sem, úgy megviselt. Hát ő… na, igen. 🙂
    Jól hangzik, meg fogom nézni. Köszi az ajánlót!
    Szerintem nem lehet ilyet nézni minden nap. És igazad van, hogy igény van rá. Nekem például elemi szükségem van néha ilyen filmekre, az extrémsportra, vagy a bungee jumpingra. Mert ép ésszel (már ha egészséges lelkületű emberről beszélünk) nem lehet kibírni, amit a napi 10-12 óra iroda és a robot/droid lét jelent. Embertelen. Persze, nem lehet büntetlenül csinálni, de akkor még mindig jobb, ha ezt megnézem, mint ha bevernék egyet a bunkó kollégának 🙂
    Chaplint pedig borogatnám a nézőtéren, de félek 20 év múlva észre sem venném, hogy rosszul lett. 😦

    Kedvelés

  5. A lányoknak szerintem egészen jó ízlésük van filmekben a korosztályukhoz képest. Szombat éjfélkor adták valamelyik kanálison a Halászkirályt, és pont anyunál voltam a középsővel, kiderült, hogy még nem látta, megnéztük. Nagyon tetszett neki, csak nem értette, hogy egyes jelenetek, mint mondjuk amikor üldözik a Vörös Lovagot, vagy a kínai éttermes, miért annyira hosszúak. Pedig ő nemigen néz akciófilmet.
    Mikor már pár éve itt laktunk falun, és havonta be kellett mennem az Oktogonhoz, fél óra után mindig megfájdult a fejem a zajoktól meg a sok embertől.

    Kedvelés

  6. Tegnapelőtt megnéztük. Nagyon tetszett. Odaszögez a székbe a cselekmény. Gyönyörűen van fotózva. A nő az abszolút főszereplő és olyan szép, hogy azóta mindketten vele álmodunk.

    Kedvelés

  7. Visszajelzés: franciák eleganciája | csak az olvassa — én szóltam

csak okos-jóindulatú írhat ide

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .